Projecte Lliures: la unió d’Òmnium, Coop57 i ECAS per acabar amb les desigualtats

La situació alarmant de la pobresa i desigualtats a Catalunya fan que projectes com Lliures siguin més necessaris que mai. Expliquem en què consisteix la iniciativa i com pots donar-hi suport

Abans de que la Covid-19 agreugés les desigualtats socials, l’exclusió, la pobresa i les diferències d’oportunitats ja eren presents a Catalunya. Fa anys que moltes entitats posin fil a l’agulla per pal·liar els efectes d’un sistema desigual. Però el 2016, Òmnium, Coop57 i ECAS van unir-se per tirar endavant el Projecte Lliures, que busca transformacions que perdurin en el temps.

Imatge promocional del Projecte Lliures. Foto: Òmnium Cultural.

Tot i que controlar la pandèmia sigui l’objectiu número 1 de governs i administracions, les desigualtats segueixen sent molt presents al nostre país. Els efectes d’aquesta són agreujar les situacions de pobresa, exclusió, fam i vulnerabilitat que ja existien en el nostre país. En definitiva, separa la societat catalana de l’ideal d’igualtat, objectiu necessari per qualsevol democràcia.

A Catalunya la Fundació Arrels o Càritas són referents que, des de punts de vista diferents, busquen millorar les condicions de vida dels més vulnerables. En aquest article, però, parlarem d’un projecte força recent que proposa un enfocament força diferent a la resta.

Lliures de pobresa, d’exclusió, de desigualtats

El nom, Lliures (de pobresa, d’exclusió, de desigualtats), ja indica quina és la seva funció en la societat. Es tracta d’un fons social i econòmic que recull i reparteix recursos a projectes innovadors i transformadors que busquin acabar amb aquestes situacions injustes. També ofereixen acompanyament de personal i organitzacions tècniques.

El projecte neix de la unió entre Coop57, Òmnium Cultural i ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social). I recolzen iniciatives “de caràcter col·lectiu i horitzontal”, “arrelades socialment i territorialment; liderades o protagonitzades per les mateixes persones a les quals s’adrecen i que, en el major grau possible, resolen les necessitats socials no cobertes”.

Així, Lliures no busca ajudar puntualment a determinades persones sinó generar mecanismes de canvi estructural, generant “ocupació en condicions dignes i equitatives (…) que puguin reproduir-se i estendre els processos de transformació, i que generin canvis quotidians i impulsin una transformació cap a una societat més justa”.

Algunes de les iniciatives amb les que col·labora són:

Vídeo promocional del Projecte Lliures. Font: Òmnium Cultural.

Com puc col·laborar?

Principalment via donacions al Projecte Lliures. Es pot fer a la seva pàgina web i permeten fer donacions puntuals o periòdiques. Els diners donats serveixen per ajudar a tots aquests projectes als que ajuden.

També es pot presentar una iniciativa solidària per rebre suport de Lliures o esperar a que presentin una convocatòria pública. Si es compleixen els 10 requisits que exposen a la web, es pot optar a una ajuda que dependrà del pressupost que tingui l’organització.

Enllaços de referència

Dejar un comentario